Copyright © 2020 Ságvár Község Önkormányzata

2017. TIZENEGYEDIK TELJESÍTMÉNYTÚRA

Tizenegyedik Löszölő (35) és Tökölő (16) valamint
nyolcadik Megalöszölő (51) túrák 2017-ben
Változtatások az előző évhez képest: Lullai ellenőrzőpontunk másik helyre került, ezzel rövidebbek
lettünk 500 méterrel. A túra kiírásában esőnapot is hirdettünk (augusztus 12.).

Micsoda csapás! Nyimben egy hete bezárt a kocsma. Az érintett megalöszölők, de leginkább ott
szolgáló pontőrünk vigasztalhatatlanok voltak. Előbbieknek a hasonló somi lehetőségeket, utóbbinak
saját készlet vételezését ajánlottuk. Visszajelzésekből tudjuk, éltek is vele.
Tulajdonképpen több kardinális probléma már nem rontotta a túra összképét.
Azért megjegyzendő néhány szösszenet:
Mindjárt itt volt a két újítás.
A rutinosak rendre rossz irányba fordultak Lullán. Szerencsére ez nem jelentett sok hosszabbítást.
Cserébe az új helyen egy nívós kiállítást nézhettek meg azok, akiket ez érdekelt.

Előző évben a túránk utáni hét szombatján egész nap pocsék idő volt, széllel, szakadó esővel. Azt
szerencsére megúsztuk. Okulván ebből, jó ötletnek tűnt, egy esőnap meghirdetése. Ilyen időben nem
merünk embereket beengedni a horhos hatalmas löszfalai közé, de nagyon balesetveszélyes a
Betyár-barlanghoz vezető meredek ösvény is. Valószínűleg sokaknak megoldhatatlan feladat lenne
azon feljutni. Persze egészen más az ötlet és más a megvalósítás. A hét második felére változékony
időt jósoltak a meteorológusok. A szombati nap előrejelzései napról-napra változtak. Nekünk meg
csütörtökig el kellett döntenünk, hogy megtartjuk-e a túrát? Végül is nagy esőket nem mondtak. Egy-
két zápor lehet délután. Inkább azt figyeltem, hogy elhalasztják-e a mi hétvégénkre tolt Balaton-
átúszást. Lehet, hogy ők pontosabb prognózist kapnak. Egy kicsit megijedtem, mert az utolsó
pillanatban áttették vasárnapra, de már nem volt visszakozz, ehhez már túlságosan benne voltunk a
rendezés közepében. Meg kellett vennünk a dinnyét és más egyéb romlandó árut az ételhez. Végül
minden jól alakult, kivételesen bejött amit mondtak, csak az utolsó, mintegy 30-40 túrázó kapott egy
frissítő zuhanyt, aminek szerintem a legtöbben örültek is, ebben a melegben.

Más túráimon már én is tapasztaltam, hogy bizonyos kutyák hajlamosak az emberekhez csapódni,
pedig van gazdájuk. Levakarhatatlanok, elzavarni sem lehet őket. Követnek minket, menjünk
bármennyit is. Így járt most is egy csapat túrázó, akikkel vagy harminc kilométert kutyagolt egy ilyen
portájáról elkóborolt eb. Még szerencse, hogy a túra visszatért a faluba, így otthonától nem került
messzire a „Hernyó” névre keresztelt kutyuli. A szőlőhegyen gombafarmot üzemeltető gazdái már
nagyon keresték. Az esetről tudomást szerző, aggódó túrázókat is meg tudtuk nyugtatni, hogy happy
end-el végződött a történet.

Végül egy apró érdekesség a túrát követő napról. Éppen szedtem le a szalagokat a Betyár-barlang és
a hát-út között. Arra lettem figyelmes, hogy mintegy kétszáz méteren teljesen hiányoztak, illetve
egyet valami éles tárggyal levágtak. A célban senki sem jelezte ezt a problémát, így gondoltam, hogy
olyan lehetett a tettes (vagy tettesek), aki(k) a mezőny végén haladt(ak). Kissé meglepődtem, amikor
az ominózus szakasz után ismét helyükön lógó szalagokkal találkoztam. Na, most akkor ez meg mi?
Nem tudtam másra gondolni, mint hogy a sárga színű, „katódvédelmi kábel” feliratú szalagokat valaki
a kollekcióját gazdagítandó szedte le. Vagy túra kellékeket gyűjt, vagy megtetszett neki a szakmájához
(villanyszerelő, elektro-mérnök?) kapcsolódó érdekesség. Persze, lehet, hogy tévedek, és valami
egészen másról van szó. Ezt már nem tudjuk meg.

STATISZTIKA:
Nevezők:
Tökölő: 306, teljesítő 305
Löszölő: 73, teljesítő 62 (Érdekes, hogy mennyien feladták ezt a távot. Igazából arról volt szó, hogy
kisebb, három fős csoportok jelezték, nem tudják teljesíteni a túrát. Így valójában csak 4-5 ember
vállalt be egy kicsit nagyobbat a tudásánál, a társai szolidaritásból vele maradtak.)
Megalöszölő: 33, teljesítő 32
Összesen: 412 (160 új), teljesítő 399
Települések: 83 (16 új) legtávolabbi: Hajdúhadház (Hajdú-Bihar megye)
Nevezők néhány településről: Siófok: 91, Ságvár: 67, Kaposvár: 36, Budapest: 31,  Székesfehérvár: 15
Legfiatalabb teljesítők:
Tökölő: Dankházi Zselyke (Siófok) és Szép Dávid Noel (Ságvár) (Szinte hihetetlen, de mindketten 2012
január 11-én születtek),
Löszölő: Lengyel Sára (14) Ságvár,
Megalöszölő: Végh Emese (15) Budapest
Legidősebb teljesítők:
Tökölő: Fehérvári József (76) Székesfehérvár,
Löszölő: Bánik Jenő (78) Pécs,
Megalöszölő: Hámori István (70) Nógrádsáp
A tizenegy alkalommal 249 településről 1901 túrázó érkezett hozzánk, ebből heten minden