Copyright © 2020 Ságvár Község Önkormányzata

Ötödik Löszölő Tökölő Túrák
Ötödik Löszölő (35) és Tökölő (17) Túrák és
a második Megalöszölő (50) Túra a rendező szemével

Változtatások az előző évhez képest: A piros + útvonal átterelése miatt Marjád ellenőrző pont
átkerült egy másik helyre. Egyéb módosításokat nem terveztünk (az erdészeti igazgatóság nagy
örömére), a maradék puskaporunkat későbbre tartogatjuk.
Az eddigi négy rendezésünkön csak egy alkalommal volt elfogadhatóan kellemes az időjárás. A másik
három a gatyarohasztó-banánérlelő hőség kategóriájába tartozott. És most a meteorológia ismét
ezzel riogat. Az is gond, hogy a nyári kánikula most mutatkozik meg először teljes pompájában, az
emberek szervezete még nem állt rá a nagy meleg elviselésére. Kell nekünk július közepén túrát
rendezni! Végül is már kezdjük megszokni. Egy fokkal jobb, mint csapkodó villámok közt embereket
menteni.
A roppant meleg engem is megvisel. Néhány „apró” dologról megfeledkezem, ami majd később
visszaüt. A szalagozás napján nem volt erőm kivinni Marjádra az új útra terelő táblát. Este hétkor
estünk be és már csak tátogni tudtunk, mint a partra vetett halak, reggel meg a számítógéppel és a
nagy nyomtatóval megrakott kocsival nem szándékoztam kidöcögni, így ez elmaradt, ami önmagában
még nem lett volna baj, hiszen a jelzéseket szépen fölfestettük, de a honlapra biggyesztett, GPS-be
letölthető útvonal sem lett átvariálva. Az első telefonok egyike volt Melindáé, hogy valamit tegyek ez
ügyben, mert néhányan rossz irányból közelítik meg a pontjukat. Pedig még eszemben volt, hogy
kirakok a rajtban egy figyelmeztetést, de a reggeli zűrzavarban tökéletesen kiment a fejemből. Ezúton
szeretnék bocsánatot kérni azon kedves sporttársaktól, akik miattam tettek meg fölösleges
métereket. Mivel a kis kör menete meg fog változni, a GPS adatokat frissíteni fogjuk, legközelebb már
a helyes útvonalat tölthetitek le.
A Löszölő rajtjából szólnak, hogy elírtam a nevezési díj-kedvezmény összegét, páran már szóvá tették.
Nem alakulnak valami jól a dolgok. Apró hibának tűnik, de az emberek napját ezzel nagyon el lehet
rontani. És aztán jönnek a nyugtalanító telefonok. Két helyen kell ösvényre letérni és egyre többen
nézik be ezeket. Ismerősök hívnak, hogy utána kell szólni egy csomó embernek, forduljanak vissza,
mert nem a helyes irányba mennek. A beérkezőktől kapok pár építő jellegű kritikát, és én nem értem,
hogy ami négy éven át jól működött, az most miért nem? Hiszen ugyanakkora mennyiségű szalagot
használunk fel évről-évre, ugyanazzal a módszerrel elhelyezve azokat. Az erdőirtások miatt eltűnt
jelzéseket ahol kell, a túra időpontjára pótoljuk. A nap végére rájövök a tévesztések okaira, ezért,
mivel ezeket jórészt teljesen amatőr túrázók ejtik, elérkezettnek látom az időt arra, hogy írjak pár jó
tanácsot túrázáshoz, és hogy kifejtsem egyesületünk túrafilozófiáját. Azaz magyarázkodok egy kicsit.
Szóval, amikor én egy itinert a kezembe kapok, és jobb esetben találok benne egy térképet, szöveges
útvonalleírást és egy táblázatot, mindig az utóbbit használom, az alapján tájékozódom. Indulás előtt
átnézem melyik túrajelzések mentén kell majd haladnom az ellenőrző pontig, és így teszek minden
szakasz megkezdése előtt. Amennyiben bizonytalan vagyok, mert nem egyértelműek a jelzések, vagy
eltűntek, akkor veszem elő a leírást, böngészem a térképet. A három dolognak együtt biztosan
működnie kell. Sose legyünk lusták megállni, és elővenni a füzetet! Sok idegeskedéstől menekülünk
meg.
 Miért nem jó, ha csak a szöveges rész alapján navigálunk? Két példa erre. 1. Itinerünkben ez áll:
„Nem messze, jobbra, északi irányban megláthatunk egy gémeskutat. A mellette vivő útra térjünk rá.”
Ez a szöveg kezdetektől fogva így szerepel a füzetben. A kút mellett vivő út (ami balról halad el!),
használat hiányában kezd beleolvadni a rétbe. Még jól kivehető, hol fut be a fák közé (élesebb
szeműek láthatják a jelet az első fán), viszont két év alatt egy másik utat tapostak ki, immáron jobbról,
ami sokkal hangsúlyosabb és természetesen nem a megfelelő irányba visz. A táj folyamatos
változásai könnyen megtréfálják a szöveg íróját. Én próbálok naprakész lenni, de ilyen hibák azért
előfordulhatnak az 50 kilométeres útvonal leírásában.2. „Egy igen meredek lejtőn lejutunk egy
erdészeti útig, amelyen balra menjünk, majd lejjebb egy másikon jobbra.”Nos, ki mit értelmez
erdészeti útnak. Mivel az ösvény meredekségében és irányában is van egy kis törés, és ki is
szélesedik, a túrázó ezt már annak vette. Ez 30 éve valóban egy feltáró út volt, az idők folyamán
azonban elmosódtak a keréknyomok. Míg nálam ez még mindig az ösvény része, nála ez már az
erdészeti út. A helytelen értelmezés következtében minden eggyel előrébb tolódott. A bal
kanyarokból jobb kanyarok lettek és fordítva. Mindkét esetben jogos a panasz, de mennyivel
egyszerűbb lett volna a jelzéseket figyelni.
Még kevésbé ajánlott csak a térkép alapján haladni. A mi esetünkben különösen kedvezőtlen a
helyzet. Mivel a környékről semmilyen térkép sincs forgalomban (a balatonihoz túl délre, az észak-
somogyihoz túl keletre vagyunk), kénytelenek vagyunk 80-as évekből származó katonai térképet
használni, ami mondanom sem kell, éppen hogy tükrözi a mai viszonyokat. A szelvények illesztése
sem a legpontosabb. Költségeinket kímélendő ezt is fekete-fehérben nyomtatjuk ki. Aki rövidíteni
akar, rosszul járhat. Elkerítések miatt, jó pár út megszűnt már.
Társaságban haladva gyakran beszélgetünk, nem figyelünk a jelzésekre. Alapvető hiba ilyenkor, hogy
mások után megyünk. Lehet, hogy csak gombászni mennek, mi meg azt hisszük, hogy a túrán
vesznek részt. A móka része az is, hogy tájékozódunk. Pont az ilyen nehezen meglelhető ösvények
növelik a túra érdekességét. Ne kérdezzünk meg mást, találjuk meg a füzet leírása alapján az
útvonalat! Csoportban haladva vagy vállalja magára valaki a navigátor szerepét, vagy szakaszonként
felváltva figyeljük a jeleket!
Nem akarom különösen bántani a GPS-sel közlekedő kedves túrázókat, de pont ettől az élvezettől
fosztják meg magukat. Mi az izgalmas abban, hogy rábízzák magukat egy gépre? Persze, így sokkal
kényelmesebb, nem kell itinert elővenni, jeleket keresgélni. Kézben a masina, húzza a vonalat, csak
menni kell utána. Aztán, mint most a mi esetünkben, egy rendezői figyelmetlenség miatt jön az
eltévedés, káromkodás, fogak csikorgatása. A betonoszlopon még látszik a szürkével átfestett régi jel,
alatta ott van a módosított új. A füzetbe már bele került az erre való utalás, csak elő kellett volna
venni. A szöveg írójának is jólesik, ha elolvassák az irományát.
Végezetül néhány gondolat túrafilozófiánkról. A mi elsődleges célunk szűkebb környezetünk
bemutatása. A túra sportértéke kevésbé izgat minket (Azért tettünk bele néhány alattomos
emelkedőt.). A levegő hőfokához alkalmazkodva kitoljuk a szintidőket, amiket amúgy sem nézünk
percre pontosan. Rajtad múlik, mennyire veszed komolyan. Mivel azt szeretnénk, hogy minél több
időt tölts bámészkodással, megpróbáljuk a lehető legjobban jelezni az útvonalat, hogy ezzel
minimálisan kelljen foglalkoznod. Túrázás szempontjából kevésbé ismert, érintetlen terület vagyunk
(néhány geoládázó kereste fel ezt a vidéket eddig), a bemutatásra szánt, és bizonyos esetekben
eléggé eldugott helyszíneket néha szokatlan utakon tudjuk csak megközelíteni. Ez nem direkt
nehezítés, kénytelenek vagyunk vadcsapásokat és egyéb, általunk kialakított ösvényeket használni.
Izgatottan szoktuk várni például, hogy mekkorára nő a gaz a betyár-barlanghoz vezető
dombgerincen, mert eléggé nagy munka azt kézi kaszával lekaszálni. Egyik évben megcsináltuk,
többet nem fogjuk. Ott úgysincs annyi csalán. Jó az úgy is.
Hitetlenkedve szoktam olvasni néhány túra igazoló-füzetének bevezetőjében, hogy „nem áll
módjukban az eltévedt túrázókat megkeresni”. Ez eléggé furcsa hozzáállás. Mert mi van akkor, ha
rosszul lett, vagy balesetet szenvedett valaki? Alapvető kérdés nálunk vendégeink biztonsága és
ellátása. Idén be is kellett hoznunk egy túrázót, aki rosszul lett a hőségtől. Saját lábán már nem tudott
volna bejönni a célba. Sőt, később sem tudott hazamenni, kénytelen volt itt aludni.
Azt is vegye figyelembe mindenki, hogy a szervezésben részt vevő személyzet túlnyomó része nem
elkötelezett túrázó. Segítenek, mert ezzel öregbítik a falu hírnevét, és mert jó buli. Viszont a vidéken
élő embereknek egyéb kötelezettségeik is vannak a portájuk körül. A család és a jószágok nem
szeretik, ha várakoztatják őket. Ezért a rajtidőket és az ellenőrző pontok zárási idejét már
komolyabban vesszük.
A nap második felében már megnyugszom. A két hosszú távról beérkezők figyelmesebbek voltak,
megtalálták az ösvényeket. A lassan kiürülő udvaron még pöfög az idén beújított hűtőkocsi, ami jó
szolgálatot tett ma. Éppen időben sikerült mindenhova HIDEG italt kivinni. Életeket mentett. Egy kicsit
túlkalkuláltuk a nevezők számát, így több hús maradt meg a kelleténél. A hűtőkocsinak hála, egy
másik alkalommal ezt fel tudjuk használni. Roppant érdekes, hogy a három közül a legrövidebb távot
adták fel (vagy hagytak ki pontot) a legtöbben. Kilencen távoztak tökölős oklevél és kitűző nélkül, míg
a másik kettőt együttvéve csak heten jártak így.
A mai napot tökéletesen jellemzi egy túracipő, ami gyakorlatilag lemállott valakinek a lábáról és az
iskola kukájában végezte be földi pályafutását.
Statisztika:
Nevezők:
Tökölő: nevező: 207, teljesítette: 198
Löszölő: nevező: 62, teljesítette: 61-1+2
(Egy fő átnevezett a hosszabb távra! Ketten pedig a Megalöszölőről neveztek át ide.)
Megalöszölő: nevező: 34, teljesítette:   28-2+1
Összes nevező: 303, teljesítő: 287

58 településről érkeztek túrázók. A legtávolabbi Tiszaújvárosból (BAZ megye)

Legfiatalabb teljesítők:
Tökölő: Rideg Léna Judit (6) Siófok
Löszölő: Szabó Iván Benedek (9) Fonyód
Megalöszölő: ifj. Vidovics Tamás (11) Siófok

Legidősebb teljesítők:
Tökölő: Göndöcz István (83) Fonyód
Löszölő: Kiss Erzsébet (64) Baja
Megalöszölő: Savanyó Tibor (54) Siófok

Ami a 2011. évi túrát emlékezetessé tette, az a rekordokat döntögető meleg. A 37-38 fokos elképesztő
hőség miatt nehezen volt élvezhető a túra. Csökkent a koncentráló képesség, sok volt az eltévedés.
Plusz méterek (kilométerek) megtétele miatt váltak ingerültebbé az emberek. Leghosszabb távunk
Kási vártól Nyimig tartó szakasza lassan kezd hírhedté válni. Amennyiben mindig ilyen kánikula lesz a
túra napján, csak a legelvetemültebb, kihívásokat kedvelő túrázók fogják szeretni ezt a részt, a
többiek a pokolba kívánják majd. Pedig milyen szép kilátás van innen a Kis-Koppány völgyére…