Copyright © 2020 Ságvár Község Önkormányzata

2012. HATODIK TELJESÍTMÉNYTÚRA

Löszi2012

Hatodik Löszölő (35) és Tökölő (16) valamint harmadik Megalöszölő (50) túrák 2012-ben

Változások az előző évhez képest: A tereprendezés és a szalagozás közben világossá vált, hogy a kis
kört nincs értelme továbbra is fölvinni a halastó fölötti Szép-hegyre. A letarolt flóra három évig
engedte, hogy az alant elterülő panorámában gyönyörködjünk. A felnövekvő facsemeték már
takarják a kilátást, így kénytelenek voltunk az útvonalat a tó partjára visszaterelni és az ellenőrző
állomásnak másik helyet keresni. Ez pedig nem lett más, mint a Tömlöc-hegy, ahol az előző
rendszerben használt, mára elhagyott katonasági bunkerek találhatók. Ezzel közelmúltunk egy részét
is be tudtuk mutatni. Bújó-lik ellenőrző pont pedig átkerült egy pincéhez, ahol kulturáltabb
körülményeket tudtunk biztosítani. Igazolófüzetünkben egy kuriózumnak számító képregényt
indítottunk útjára, mely előre láthatólag még három alkalommal fogja színesíteni itinerünket.

Ezek az átkozott szalagok!
Vasárnap van, a túra utáni nap. Egyedül járom az erdőt, szedegetem le a szalagokat, amiket pénteken
raktam fel. Most először alakult ez így. Eddig a söprűnk feladata volt, de tegnap a mezőnnyel együtt
indult. Szerette volna érezni a túra hangulatát, mivel ez mögöttük haladva nem igazán lehetséges.
Kritikusan szemlélem a munkámat, és hát nem vagyok elégedett a látottakkal. De ne szaladjunk
annyira előre, nézzük mi történt a tegnapi napon.
Elmúlt tíz óra. Zártuk a rajtot és vártuk az első érkezőket. Átmeneti nyugalom honolt az
iskolaudvaron. Meg kell mondjam, félig csalódott voltam. A két hosszú távra a vártnál jóval
kevesebben neveztek, szerencsére a rövid táv javította a statisztikánkat. Pedig nem volt túl meleg, 30
fok fölé nem nagyon kúszott a hőmérséklet. A tavalyi kánikulához, és az elmúlt hetek időjárásához
képest kellemes volt az idő. A Dunántúlon nem volt konkurenciánk, a Velencei-hegységben rendezett
éjszakai túra is inkább a mi malmunkra hajtotta a vizet. Hol voltak az ismerős arcok, többszörös
teljesítők? Őszintén szólva látogatói rekorddöntésben reménykedtünk. Míg ezen töprengtünk,
érkeztek az első Tökölők. Egy fiatal srácot szólítottam meg, akit még nem láttam itt eddig. Milyen volt
a túra? Az útvonal tetszett, de a jelzések és a szalagozás csapnivaló. Így a gyomorba vágó válasz.
Sejtettem mire gondolt, ezért megkérdeztem a következő bejövőt, aki ismerősöm és már
harmadikként teljesített. Ő is panaszkodott a betyárbarlang utáni szakasz szalagozására. El nem
tévedt egyikük sem, de vagy negyed órával visszavett az idejükből a szalagok keresgetése. Hej, hol
vannak már az első rendezések szalagerdői, amiket annyira dicsértek annak idején! Úgy látszik,
kezdek ellustulni. Hát igen, most már minden évben van valami hiba, amit elkövetek. Míg nagy
hangsúlyt fektettem a tavalyiak kiküszöbölésére, addig idén újabbat vétettem.
A szalagozást előtte való nap szoktuk megejteni. Terepjáróval vittek a különböző helyszínekre és az
adott szakaszra elegendő szalaggal indultam el, mivel idén egyedül vállaltam be ezt a feladatot.
Szeretek a saját tempómban haladni. A tavaly hiányolt táblák felhelyezése után nem néztem be a
zsákomba, hogy elegendő mennyiségű szalag van-e még a szatyorban, és hát pont egy gurigával
kevesebb volt, mint amennyit erre a szakaszra szántam. Ez a rész pedig nagyon technikás, mivel az
erdőben halad, halvány vadcsapásokon, fától-fáig kell jelölnöm. 12-es szoba előtt világossá vált, hogy
nem lesz elég a továbbiakban. Kénytelen voltam a hosszabb szalagokat kettészakítani és ritkábban
elhelyezni. Megint egy apró figyelmetlenség, ami kihatott az egész túrára.
Szerencsére a sok láb hamar kitaposta az ösvényeket, és ilyen panasz már nem érkezett több. Sőt
innen már a megszokott dicséreteket kaptuk. Gondolom, az Interneten olvasható kedvező kritikákat
fejcsóválva olvasták néhányan. Bár a malőrt leszámítva szerintem összességében jó kis rendezvény
ez. Rendkívüli esemény a későbbiekben nem történt, erről ennyit. Göndöcz István bátyánk is
bekocogott, szokás szerint megdöntve a legidősebb teljesítő rekordját; és megdőlt a legfiatalabb
teljesítőé is, bár nem tudom, hogy a 16 kilométerből mennyit tett meg saját lábán, illetve apuka
hátán a 3 éves lurkó.
Szóval itt caplatok másnap, a szemerkélő esőben. A csöndben őzek és szarvasok rebbennek szét.
Igyekszem nem figyelembe venni az ösvényt és csak a következő szalagot nézem. Virágmányi
kunyhótól 12-es szobáig vezető úton négy szalagot nem látok közvetlenül, ebből egy a földön van. Itt
még kellő hosszúságúak, messziről látszanak. A Jaba-völgyben és a vízmosás melletti szakaszon már
tényleg ritkább. A legnagyobb probléma inkább a szalagok hossza, ami már nem lóg le annyira a
levelek közül, és a színe sem túl szerencsés. A lombokon áttűző, vibráló fényben nehezen
észrevehető a fehér szín.
Megállapítom, hogy normál esetben 8-10 szalaggal többet szoktam rakni ezen a kb. 4.5 kilométeren.
Már most eldöntöm, hogy az öt éve használt szalaggarnitúrámat le fogom cserélni, vagy valami más
jelölési módot fogok kitalálni, és a tervezett útirány-jelző táblákat is le fogjuk gyártani, mert most jó
hasznát vettük volna a nyílt terepeken.

Az idei év statisztikái:
Nevezők:
Tökölő: nevező: 235, teljesítő: 235
Löszölő: nevező: 57, teljesítő: 55
Megalöszölő: nevező:24, teljesítő: 20
összes nevező: 316, teljesítő: 310
60 településről érkeztek túrázók.
Legtávolabbi: Hort (Heves megye)
Legfiatalabb teljesítők:
Tökölő: Gyenes Dóra (3) Siófok
Löszölő: ifj. Lengyel Ferenc (13) Ságvár
Megalöszölő: Benyes Roland (18) Ságvár
Legidősebb teljesítők:
Tökölő: Göndöcz István (84) Fonyód
Szemkeő Ferenc (71) Székesfehérvár
Hámori István (65) Nógrádsáp
 A kezdeti 120-ról 13-ra apadt azok száma, akik az összes rendezvényünkön itt voltak. Ebből ketten
Székesfehérváriak, ketten Kaposváriak és 9-en Ságváriak.
A szalagozás hiányosságait jól ellensúlyozta a megszokott színvonalú munka és ellátás. Néhányan
javasolták, hogy indítsunk egy rövidebb távot is (5 és 10 kilométer közöttit), de ez jelenlegi formában
igen nehezen valósítható meg. Már a három táv hozzávalóit (kitűzők, oklevelek és igazolófüzetek) is
bonyolult kiszámolni és elkészíteni, egy negyedik végleg összekuszálná a dolgokat. Egyenlőre
hosszabb távok szervezésében gondolkodunk, hiszen teljesítménytúrának hirdetjük magunkat és
szeretnénk Ságvár környékét teljes egészében megmutatni. Statisztikáink szerint a Tökölőt (ami ugye
16 kilométer) már több öt éves is végigjárta, legidősebb teljesítőnk pedig 84 éves volt. Öt évnél
fiatalabbak, tapasztalataink szerint, már egy 8 kilométerest sem tudnának önmaguk erejéből
végigjárni. Ilyen rövid útvonalat nem tudnánk a szőlőhegyi régiónál messzebb kivezetni, ahol ismét
újabb szakaszokat kellene szalagoznunk, ami természetesen plusz munkával jár, és mindig sok
kockázatot rejt magában.
A jövőre tekintve: Mindhárom útvonal ellenkező irányba halad. A két hosszú táv nyugatra tolódik,
miáltal megszűnik a bevezető kör, viszont át kell haladni Lullán és Jabapusztán.