Copyright © 2020 Ságvár Község Önkormányzata

Beszámoló 2022
Tizenötödik Löszölő (35) és Tökölő (16) valamint
tizenkettedik Megalöszölő (51) túrák 2022-ben

Változtatások az előző évhez képest: A tavalyi kényszerű változtatások visszaálltak az eredeti
állapotukba. Ismét csak a helyszínen lehetett nevezni.

Az időjárás csodálatos, túrázáshoz jobbat el sem lehetne képzelni. Kellemes 25 fok van, a Napot
összefüggő felhőzet takarja, viszont eső nem várható. Kár, hogy nem ma tartjuk a túrát, csóválom a
fejemet. Normál esetben ilyenkor szoktuk, de most, saját programom miatt eltoltuk két héttel
későbbre. Szinte kizárt, hogy ez az időjárás megismétlődik a meghirdetett napon.
A melegedő klíma miatt borítékolható volt a jóslat. És valóban, az előrejelzések forróságot ígértek, a
hétvégén 38-40 fokos csúcsértékekkel. Amióta megrendezzük a túrát, emlékeim szerint ez a negyedik
olyan eset, hogy ekkora hőség van. Sajnos ez a tényező nagyban meghatározza a nevezők létszámát,
és nem pozitív irányban. Már többször kifejtettem, hogy miért nyáron tartjuk a túrát, ezen továbbra
sem fogunk változtatni. Csobbanni kell utána egyet a Balcsiban.
Megalöszi idén még rosszabbul teljesített, mint tavaly. Még nem tudjuk miért. A meleg miatt, vagy,
mert más időpontban tartjuk a túrát? Balaton-átúszást is rendeztek, talán az vitt el pár embert. Egy
darabig megtartjuk ezt a távot, de ha továbbra is ilyen gyengén szerepel, kivesszük a programból.
Idén vezetőség váltás volt egyesületünkben, amiben én is tag lettem. A túra előtt összeültünk, hol
lehet egyszerűsíteni, gyorsítani a rendezésen. Ez főleg az Áldos elkészítésének menetét érintette.
Rájöttünk, hogy néhány zöldséget előre fel lehet szeletelni. Nahát. A főzést már korán reggel
elkezdjük, hogy a hamar beérkezők is kaphassanak az ételből. Ejnye. Ezt miért nem így csináltuk
eddig? Két sátrunkat szintén pénteken este állítjuk fel. Szuper. Mindig van hova fejlődni. Én meg már
azt hittem, ennyi idő után mindent tudunk.

Szombat van, a túra reggele. Száraz, meleg a levegő. A hőmérőkben alattomosan kúsznak felfelé a
higanyszálak. A földesutakat húsz centi vastag por borítja. Kemény megpróbáltatás vár azokra, akik
mégsem az átúszást választották. Szellő sem rezzen, mint nekem előző nap a szalagozásnál, ami egy
kicsit enyhítette a hőérzetet. Mi is szenvedünk a melegtől, pedig sok fizikai munkát nem végzünk, azt
is többnyire árnyékban.
Tavaly kicsit későn vittük ki a pontőröket a helyükre, ezért néhány futó előbb érkezett az állomásra.
Az idei megbeszélésen javasoltam, hogy a 15 kilométeren belüli pontok ellenőrei már a kezdésre
legyenek az iskolánál, és majd a folyamatosan ingázó kocsik azonmód kiviszik őket. Most is akad
azonban egy-két gyors lábú sporttárs, aki előtt éppen ki tudjuk nyitni a boltot.
Durvul a meleg. Szólnak pár pontról, hogy vészesen fogy a szóda. Kénytelenek vagyunk az iskolához
szánt rekeszeket kiküldeni, pedig még többel is kalkuláltunk a szokottnál. Megkérdezzük a
szomszédban üzemelő szikvízgyártót, hogy tudna-e adni még pár rekesszel, de döbbenetünkre közli,
hogy elromlott a gépe. Mára ennyi volt. Hát akkor itt bent csapvizet használunk a szörpök
keveréséhez, a maradékot meg szétosztjuk a pontokon, döntünk gyorsan. „Szerencsére” fogynak a
nevezők, csökken a nyomás a terep felől is. Megoldódni látszik a probléma.
A hőség kezdi éreztetni hatását. Többen rosszul lesznek, négy-öt embert be kell hoznunk, mert saját
lábukon nem tudnának bejönni. Egy idősebb úr szív tájéki fájdalomra panaszkodik, mindezt a Betyár-
barlanghoz vezető meredek lejtő aljában. Mentést kér. Egy másik férfi szól, hogy a felesége a
kutyájukkal indult el, és a blöki pár kilométerrel a cél előtt kidőlt a sorból. Őt útba igazítjuk, hogy
hogyan jut ki a helyszínre. Sajnos történik egy kéztörés is a Böre-várnál. A meredek lejtőn nagyon
begyorsult és már nem tudta uralni a lendületet. Rosszul érkezett a talajra és a csuklója aláfordult.
Mindezt már az egyik társa beszámolójából tudjuk meg. Ők vitték el a siófoki kórházba. Reméljük
mégsem olyan nagy a baj. Neki mihamarabbi gyógyulást kívánunk.
Van még pár nevező, aki rosszul mérte fel az erejét és családjától kér segítséget, vagy valamelyik
ingázó terepjárósunkat inti le és hozatja be vele magát.
A meleg rontja a koncentrációt, a tájékozódó képességet is. Jelzések benézése, útvonalról való
felesleges letérések színesítik a napot. Ez már csak ilyen.

Azt hiszem mára elég is volt ennyi nevező. Bajban lettünk volna a vízzel, ha többen jönnek. Úgy
gondolom, hogy az új vezetői csapat jól vette az akadályokat és ismét gördülékenyen meg tudtuk
rendezni a túrát.

STATISZTIKA:
Nevezők: Tökölő: 211
                 Löszölő: 63
                 Megalöszölő: 19
                 Összesen: 293
Települések: 81      legtávolabbi: Sarkad (Békés megye)
Nevezők néhány településről: Siófok: 60, Ságvár: 26, Kaposvár: 18, Budapest: 38, Székesfehérvár: 11
Legfiatalabb teljesítők:
Tökölő: Varga Robin (8) Siófok,
Löszölő: Jankovics Emőd (15) Ságvár,
Megalöszölő: Bati Alina (29!) Veszprém
Legidősebb teljesítők:
Tökölő: Fehérvári József (81) Székesfehérvár,
Löszölő: Hámori István (75) Nógrádsáp,
Megalöszölő: Prais Gaby (62) Vaspör
A tizenöt alkalommal 324 településről 2545 túrázó érkezett hozzánk, ebből hárman minden