Copyright © 2020 Ságvár Község Önkormányzata

2021. TIZENNEGYEDIK TELJESÍTMÉNYTÚRA

Tizennegyedik Löszölő (35) és Tökölő (16) valamint
tizenegyedik Megalöszölő (51) túrák 2021-ben.

Változtatások az előző évhez képest: A túrákra online, előzetesen kellett regisztrálni. Szentlászló-
puszta és Kási-vár ellenőrző pontokat megszüntettük, helyette a szentimrei sorompónál vontuk össze
a két állomást. A Tökölőn haladóknak egy kényszerű változtatást kellett eszközölnünk, mert a sárga +
jelzés mentén fát vágtak. A fákat a mélyútba döntötték, az út alsó végét pedig eltorlaszolták, ezért egy
vele párhuzamos úton vittük le az útvonalat a Képes-fáig. Lullán a faluházban felújítások voltak. Ismét
a tájházban rendeztük be az állomásunkat.

Idén úgy gondoltuk, hogy lépünk egy szintet följebb, és más túrák mintájára előneveztetjük a
túrázókat. Mindig is nagy aggodalmunk volt közvetlenül a túra előtt, hogy mennyi résztvevővel kell
számolnunk. Ha előre tudjuk a létszámot, tudjuk hány igazolófüzetet kell legyártanunk, mennyi adag
ételt kell készítenünk, mennyi vízre lesz szükségünk és hány darab dinnyét kell kivinni Lullára. Nem
kell beüzemelnem a számítógépet és nyomtatót az esetleges pótlásokhoz. A rajtban is egyszerűbb a
dolgunk. A regisztrációval már nem kell vacakolni, csak fizetni kell és lehet indulni. Más túrákon az a
tapasztalatom, hogy szépen bevált ez a módszer. Szóval sok minden szólt amellett, hogy belevágjunk.

A tél folyamán Violettával, honlapunk felelősével beszélgettünk a megvalósítás mikéntjeiről. Az
elképzelésem egyszerű volt. Felteszünk egy regisztrációs oldalt, amit kitölt a túrázó. (Nem kértünk
sokat az e-mail címen és telefonszámon kívül, csak egy nevet, születési időt és lakhelyet, ahol
elegendő volt a település neve is.) Erre válaszul email-ben visszaküldünk egy kódot, amit majd a
rajtban kell a túrázónak bemondani. A beérkezett regisztrációk egy táblázatba kerülnek, ahova
bekerül minden általunk kért adat. Sajnos technikai lehetőségeink ehhez eléggé korlátozottak. Szinte
mindent meg tudtunk oldani, kivéve az automatikusan generált kódot. Ezeket egyesével kellett
begépelnem és visszaküldenem a megadott címekre. Ezzel még nem is lett volna olyan nagy baj. Két
hetet adtunk a regisztrálásra és érdekes módon szépen eloszlottak a nevezések. Naponta 40-80
levelet kellett küldenem. A gondok pár nap után kezdtek el mutatkozni. Egyre többen írtak vissza,
hogy nem kapták meg az üzenetet a kóddal. (Hotmail-es és egyéb érdekes címekre már meg sem
próbáltam írni. Nekik SMS-t küldtem.) A töméntelen levél írása mellett még a válaszokkal is kellett
foglalkoznom. Azok érdekes módon átmentek. A regisztrálás lezárása előtt két nappal beszélgettem
egy informatikában jártas emberrel, aki rámutatott a probléma okára. Nekem t-online-os címem van,
erről küldtem az üzeneteket. A szolgáltató nagyobb mennyiség fölött reklámozásnak minősíti a
levelek küldését, ezért galád módon spam-mappába teszi, vagy egyáltalán el sem küldi azokat. Mivel
én nem vagyok valami nagy guru ebben a témában, erről nem tudván, gyanútlanul írogattam a
leveleket, mit sem sejtve arról, hogy nagyrészt feleslegesen gyötröm a szemeimet. Tűzoltásként
honlapunkon felhívtuk a figyelmet a kéretlen levelek átnézésére. Az utolsó napon pedig létrehoztam
egy g-mail-es fiókot, amiről már simán ment minden.
Az emberi tényező is próbára tette a türelmemet. Az összes variáció előfordult. Először voltak a
kapkodók, akik egy hónappal a túra előtt már attól féltek, hogy lemaradnak róla, pedig nem volt
létszámkorlát. Aztán voltak olyanok, akiknek nehézséget okozott a jelentkezés, mert nem
rendelkeztek olyan gépezettel, amivel megoldhatták volna, illetve a nevezésre irányító linket nem
találták meg. Több túrázót én regisztráltam be a saját gépemről. Újabb plusz munka. Jó néhányan e-
mailen keresztül akartak nevezni, mindenféle adatok megadása nélkül. Természetesen a
meghirdetett időpont lejárta után öt perccel is kerestek kétségbeesetten, hogy jönnének. Tudnának-e
még nevezni? Aztán órákkal később, sőt másnap, két szalagozás között is regisztráltam be embereket.
Nagyon örültek a lehetőségnek, de így is volt köztük olyan, aki aztán mégsem jött el. A túra napján, a
helyszínen szintén neveztek vagy tízen. A túrakiírásban kifejezetten felhívtuk a figyelmet arra, hogy a
rajtban már nem lehet nevezni igazoló füzetek hiányában, mégis megpróbálkoztak vele. Szerencsére
gondoltunk erre is, azért nyomtattunk még pár itinert. Mindenkit elengedtünk, aki indulni szeretett
volna.

Az űrlap kitöltése sem ment mindenkinek hibátlanul. Helytelenül megadott e-mail címek,
telefonszámok. Lakhely helyett, irányítószám megadása, ahol keresgélhettem, melyik településhez
tartozik. A legjobb sztorim ezzel kapcsolatban egy kisebb fajta nyomozás volt. Hotmail-es címről
jelentkezett egy siófoki hölgy. Az ilyet rendszerint visszadobta a rendszer, így maradt a telefonos
megoldás. A szám begépelésénél láttam, hogy eggyel több karakterből áll. Tehát ez sem jó. Azt
láttam, hogy az egyik szám ismétlődik, gondoltam, az lett véletlenül kétszer beírva. Megpróbáltam
úgy hívni, hogy az egyiket kivettem belőle. Valahol Belső-Somogyban vették fel. Ez ismét mellé. Nem
hagyott nyugodni a dolog. Elővettem a telefonkönyvet, hátha szerepel a vonalas számok között a
neve. Kis keresés után szerencsével jártam, megtaláltam a keresett személyt. Miután felhívtam és
közöltem vele a kódját, jót derült ő is a történeten.
És még voltak a menet közben magukat meggondolók, másik távra átnevezők. Szóval nem volt valami
zökkenőmentes az átmenet.
Abba már bele sem merek gondolni, mi lett volna, ha előre kérjük a nevezési díjat.
A ragály nálunk is éreztette hatásait. Idén komoly kompromisszumok árán kaptuk meg az iskola
területét a rendezvény lebonyolítására. Szállást nem tudtunk biztosítani, csak sátorozási lehetőséget.
Mivel semelyik épületbe sem engedhettünk be idegeneket, mobil WC-t kellett rendelnünk. A
regisztráció miatt kétszer kellett hirdetnünk, ezért most több volt a költségünk.
A negatívumok mellett azért volt örvendetes dolog is. A piros sáv egy szakaszát hozzáidomítottuk a
túránkhoz, amivel kevesebb lett a jelzésváltás. Nem mellesleg a szalagozni való is. Ráadásul az
erdészeti igazgatósággal is jót tettünk, mert eddig az erdő közepén, fontos vadászati helyszíneken
ment át az útvonal. Most hamar kibújik az erdőből és felmegy a Flóra-hegyre, ahol csodálatos
körpanoráma várja a túrázókat. Ritka eset, hogy minden érdekelt félnek megelégedésére szolgál a
változtatás.
A kimaradt évet mi is megérezzük. Akadozva szerveződik a pontőrök kiszállítása. Pár futkározó kénytelen
egyes állomásokon pecsét nélkül tovább haladni.
Két év szünet után ráfért már a jelzésekre némi felújítás. Ezek egyike a piros + volt a falu környéki részeken.
Az utóbbi események tapasztalataiból okulva, egyértelműbbé tettem néhány elágazásban a jeleket. A
horhosban nem régen újítottam, így azt most hanyagoltam. Igaz, hogy itt kivágtak egy fát, amire
megerősítésként egy papír táblát szoktam rakni, de most nem volt mire. A következő fán szépen látszik a jel,
felesleges azt külön jelölni. Ennek ellenére sokan benézik. A földút 90 fokban elkanyarodik, és nem figyelnek
az egyenesen haladó, de sötét és keskeny ösvényre. Első pontőrünk szól, hogy gond van, mert már sokan
elkeveredtek. Ilyenkor először mindig magamat ostorozom, hogy már megint mit felejtettem el? Persze
aztán kiderül, hogy főleg a tájékozódásban nem jártas túrázók, illetve népesebb csoportok, családok a
figyelmetlenek. Ezzel már tényleg nem tudok mit kezdeni. Oda kell figyelni. Többen feladják a túrát és
visszajönnek a rajtba. Nálunk nem panaszkodnak, tudják, hogy ők hibáztak. A két hosszú távon most nincs
semmi probléma. A szokásos néhány bizonytalankodáson kívül nincs eltévedés. Ennek eredménye, hogy
már nyolc óra körül beérkezik az utolsó túrázó is. Ez kilenc előtt nem nagyon szokott sikerülni. Sajnos
többen feladni kényszerültek a túrát a nagy meleg, vagy a rosszul felmért erőnlét miatt. Hiába, tényleg sok
volt a túrahiány. Különös esemény nem történt. Elpakolunk, kellemesen elfáradva hazatérünk. Még
világosban.
Konklúziók a túráról: Az előregisztráció részben váltotta be a hozzá fűzött reményeinket. A maximum
létszám biztos tudatában nyugodt voltam a túra reggelén. Rajtoltatóink is örültek, hogy gyorsabban
halad az indítás. A mérleg nyelve mégis negatív irányába lendült. A jelentkezések összeszámolása
után rekord létszámnak kellett volna lennie. Ennek ellenére vagy ötvenen nem jöttek el. Ez azért elég
sok. Valószínűleg ezek között volt olyan is, aki a kód mizéria miatt választott inkább más programot
magának. Most jött jól, hogy nem utasítottunk el senkit, mindenki regisztrálhatott, nevezhetett.
Több gond is akadt ezzel a módszerrel. A pontőrök már egy olyan nevezési ívet kaptak, ahol be voltak
jelölve a kódszámok, mettől-meddig várják a túrázókat. Nekem már csak az lett volna a dolgom, hogy
telefonon bemondjam, melyik számokat húzzák át, kik nem jöttek el. Na, most ennyi pontra, ennyi
számot nem volt energiám felsorolni, így a tökölősökkel nem is foglalkoztam. Ők amúgy sem
távolodtak el nagyon a falutól, volt idejük visszatalálni. Még így is sokat kellett egyeztetnem a
pontőrökkel a két hosszú távon indulókról.
A statisztika elkészítésében is volt némi zűrzavar, mert felhasználtunk néhány bent hagyott füzetet is,
ahol utólag kellett kinyomoznunk az indulók adatait. Az áldosból is sok megmaradt, mivel több
emberre készültünk. Ugyanígy jártunk az igazoló füzetekkel is. Semmivel nem lettünk előrébb.
Valószínűleg marad majd minden a régiben, és a helyszínen hajtjuk végre a nevezést. A szokásos
meleg miatt nem nagyon megy 400 fölé a létszám.
STATISZTIKA:
Nevezők: Tökölő: 314
                 Löszölő: 65
                 Megalöszölő: 22
                 Összesen: 401
Települések: 77      legtávolabbi: Kokad (Hajdú-Bihar megye)
Nevezők néhány településről: Siófok: 98, Ságvár: 56, Kaposvár: 13, Budapest: 35, Székesfehérvár: 4
Legfiatalabb teljesítők:
Tökölő: Kercsmár Csongor (7) Balatonendréd,
Löszölő: Boros Réka (15) Boncodfölde,
Megalöszölő: Benyes Roland (27) Siófok
Legidősebb teljesítők:
Tökölő: Fehérvári József (80) Székesfehérvár,
Löszölő: dr. Farkas Sándor (82) Siófok,
Megalöszölő: Bell Sándor (69) Vác
A tizennégy alkalommal 309 településről 2405 túrázó érkezett hozzánk, ebből négyen minden
rendezvényünkön részt vettek. Idén nevezett egy túrázó Salgótarjánból, ezzel elmondhatjuk, hogy
már minden megyeszékhelyről érkezett valaki hozzánk.