Copyright © 2020 Ságvár Község Önkormányzata

2009. HARMADIK TELJESÍTMÉNYTÚRA

Harmadik Löszölő (35) és Tökölő (17) túrák a rendező szemével
Változtatások az előző évhez képest: A túrák útvonala GPS-sel újból le lett mérve. A bemelegítő kis
kör új útvonalon haladt. A Tökölők egy másik úton mentek föl a Virágmányi kunyhóhoz. Kömpe
ellenőrzőállomás megszűnt, helyette a horhoson keresztül rövidíthettek.
Igazán akkor sikerülhet tökéletesre egy túra megrendezése, ha mindent alaposan előkészítünk.
Jelzések, szalagozások rendben a helyükre kerültek, füzetek, oklevelek kinyomtatva, személyzet
eligazítva, és még sok egyéb más. Ha mindezeket elintéztük, a túra napján elméletileg semmi dolgunk,
csak a menet közben felmerülő problémákra kell reagálni, döntéseket hozni (Például: a letépkedett
szalagokat pótolni, az ellenőrzőpontokon kifogyó készleteket feltölteni, sérült túrázókat behozni.). Ha
mindezeket nem tesszük meg lelkiismeretesen, nagy gondok fognak adódni. Majdnem így jártunk mi is.
Rezgett a léc, de szerencsére nem esett le. Az emberek többsége nem vett észre semmit a
problémákból…
Idén nagy változtatásokat iktattunk be. Túraútvonal-hálózatot alakítunk ki a környéken, nagyrészt a
Löszölő és Tökölő vonalvezetésére építve.
Nagyjából május elején álltunk neki a festéseknek. Először a fehér téglalapokat mázoltuk fel a fákra,
oszlopokra, egyelőre ott, ahol majd a túrák fognak haladni. Általában három-négy ember jött velem. Öt
alkalom elég is volt erre az akcióra. Mivel nem tudtam, hogy milyen gyorsan megy a színes dolgok
belefestése, Árpi barátommal ketten kipróbáltunk egy szakaszt a piros kereszt sablonnal. Örömmel
láttuk, hogy harmadával kevesebb idő kell hozzá. Aztán érkezett egy esősebb időszak, ami miatt
csúsztak a munkálatok.
Közben neki kellett állni az igazolófüzetek és oklevelek megtervezésének is. Idén sokkal macerásabb
meló volt ezek elkészítése, nehezen akartak összejönni a dolgok. Új ember, új program. A pocsék
időjárás és a közeledő határidő miatt beleszaladtunk egy-két csúnyaságba. Egyik alkalommal, Andrással
vitettük ki magunkat a Képes-fához. A második jel befestésekor messziről dörgést hallottunk, amit
először nem is vettünk komolyan. Már majdnem a Böre-vár alá értünk, amikor leszakadt az ég. Hiába
álltunk a fák alatt, öt percen belül csontig áztunk. Húsz perc után untuk meg a várakozást, és a szakadó
esőben megindultunk hazafelé. A hát útra fölérve állt el a zuhé. A fák törzse teljesen átázott, semmi
értelme nem volt tovább festeni. Mivel már nagyon szorított az idő, egyszerre két szakaszt vállaltunk be
az utolsó vasárnapon. Délután egykor indultunk el Sarokerdőtől, és este kilencre értünk vissza a
kocsihoz. Még a hulláknál is fáradtabbak voltunk.
Július 10. A szalagozás napja. Mivel csak a túra nagyjából egyharmadát kellett szalagozni, ráértünk
délután elindulni. Szalaghordozó ismét Vaskó Zoli volt. András terepjáróján végigvitt minket a terepen.
Bögöcsén vasrudakra applikált lemez-nyilakat vertünk le, a többi helyen szalagoztunk. Kettő felé
elkezdett szemerkélni, s ez kitartott estig. Menet közben telefonok érkeztek, hogy esőben is megtartjuk-
e a túrát. A halastó fölötti búzatáblában kanyargó útnál nagyon megijedtem, mert a két héttel ezelőtti
csenevész gaz és napraforgó csík időközben kitöltötte a nyomvonalat. Mire fölértünk a dombtetőre,
térdünkig szétáztunk. Szerencsére a nap már kezdett kibújni a felhők mögül és éjjel kellemes szél
lengedezett, ami nagyjából leszárította a növényzetet. Az iskolában egy fehérvári csoport aludt. Ismerős
arcok, úgy néz ki, törzsvendégek lesznek.
És itt a nagy nap, a harmadik. Még eszemben van, hogy berakom a nyomtatót, de túl nehéz, egyedül
nem bírom el. Ságvárra beérve végiggördülök a Petőfi utcán, megvannak-e a szalagok. Nem hiányzik
egy sem. Az iskolában nagy a nyüzsgés. Kirakom dobozaimat, a pontőrök zacskóit kiosztogatom. Miután
mindenki kiment a helyére, egy kis nyugalom költözik az udvarra. Az előző évekkel ellentétben, amikor
már korán reggel tömegek toporogtak a rajtnál, most szépen eloszlanak. Igazán kellemes, enyhén
hűvös az idő.
Folyamatosan figyelem a rajtszámokat. Egy ideig fej-fej mellett halad a Löszi és a Töki. A 75. löszölőnél
szólnék Gyurinak, hogy kezdjünk el nyomtatni, de nem találom sehol. Azt mondják elment haza
valamiért.
Hogyaza…
Kis idő múlva begördül, hóna alatt számítógéppel. Még csak most rakja össze a rendszert. A kábelek
nagy nehezen helyükre kerülnek, de a nyomtató nem működik.
Egyre jobban pánikolunk. Kirohanok. Már csak három füzet maradt. S.O.S. van, mondja Éva.
Gyorsan leugrunk Arankához, hogy az ő gépén nyomtassunk, de ott a program nem működik. Gyorsan
föl az iskolához. Már elfogyott az összes löszölős füzet. Ketten várnak, hogy valamit lépjünk. Két
javaslatom van nekik: vagy várnak háromnegyed órát (na ne!), vagy elindulnak a piros kereszten és a
szalagozáson, majd visszaérve az iskolához megkapják a füzeteket. Nyelnek egy nagyot, és ez utóbbit
választják. Milyen szerencse, hogy megváltoztattam az útvonalat, és a kis kör visszaér az iskolához.
Kocsiba be, ötösbe be, Ságvárról ki, Kilitibe.
Nagy a forgalom, hetvenes tempóban vánszorgok át. Beüzemelem a gépet, és elkezdek nyomtatni.
Miközben készülnek a lapok, magamat okolom a hibáért. Tegnap ellenőriznem kellett volna, hogy a
nyomtató valóban be van-e üzemelve.
Hogy nagyobb legyen az örömöm, Marika hív, erősen fogynak a tökölős füzetek is. Egyik szemem sír, a
másik nevet. Mondom, hogy a dobozban talál még a belső lapból húsz darabot. Szerencsére a
fénymásoló működik, a külsőből is tudnak másolni. A biztonság kedvéért ezekből is nyomtatok vagy
huszonötöt. Végül is a löszölősből eredetileg legyártott 90 darabra 103 vevő volt, míg a tökölősnél 17
emberrel számoltam kevesebbel. Ha egy kicsit többen jönnek, végünk van.
 A krízisveszély elmúltával megnyugszom egy kicsinyt. 12-es szobától jönnek telefonok, hogy valaki
átszalagozott. A keresztnyiladékon lekötözgette a szalagokat, mindenki azon megy le, s lent döbbennek
rá arra, hogy föl kell menniük a meredek emelkedőn pecsételni. Nem tudok mit csinálni, meg vagyok
kötve. Egyik pontőrünk, Nyíri Zoli fölmegy a jelzett helyre, és egy fekete szemeteszsákot szétszabdalva,
újraszalagozza az útvonalat.
Visszaérve látom Éváék végeznek a löszölős oklevelek kitöltésével. Először nem is kapcsolok, hogy ez így
nagyon nem lesz jó, mert a tavalyi lista alapján kellene kitölteni a lapokat. Ahogy kezük ügyébe esett,
úgy írták meg. Belül újra érzem a mázsás kő nyomását. Talán nincs minden veszve. Szerencsére a
tökölősek jól vannak kitöltve, és van még időnk korrigálni a löszölőseket, már ha van elég üres oklevél.
Először átrostáljuk azokat, amik jól sikerültek, majd azokat, amik nem. Utóbbiakat föliratozzuk, hogy
milyen kellett volna, majd helyesen kitöltjük őket. Csak a hármasból kell tíz darab. Mivel ezt nem
húztam rá az USB-re, újból hazaszáguldok Kilitire, és kinyomtatom a maradékot.
Sajnos nem tudok végleg megnyugodni, mert jönnek a telefonok újabb szalagleszedésekről. A jónép a
Jaba-völgyben, a tarlón jön be a célba. Bódis Józsival kivitetem magam a helyszínre, egy nyaláb
szalaggal, és elindulok a csapáson fölfelé. Utólag derül ki, hogy csak két szalagot szedtek le. Pont
azokat, amelyek a legjobban kellettek. Az erdőbe bemenetnél, és egy kanyarnál. Magamban elküldöm
melegebb éghajlatra a tettest (tetteseket). Azért van valami jó is a dologban. Egy kicsit elvegyülök a
túrázók között, beszélgetek néhányukkal, élvezem a hangulatot.
Az iskolába visszaérve, újabb nyomasztó hír: fogy az Áldos. Nem valószínű, hogy elég lesz a kint lévő,
mintegy hetven embernek. Erre már végleg nem tudok mit lépni. Mondom, akkor ők zsíros kenyeret
kapnak, ez van. Nem tudom Marika és Pap Laci milyen varázslatokat műveltek, de valahogy elég lesz a
kaja, még marad is pár tányérral.
Az i-re a pontot egy eltévedt túrázó megkeresése teszi. A pontőrök már egy ideje figyelik, hogy a 67-es
számú nevezővel gondok vannak. Bodó Ancsáék ismerik a hölgyet. Sem fizikálisan, sem szellemileg
nem alkalmas a 35 kilométer megtételére, ráadásul egyedül indult. Amikor náluk áthaladt, próbálták
lebeszélni a tovább menetelről, de nem hagyta magát. Biztonság kedvéért fölírták a telefonszámát.
Mivel rövidlátó, és otthon hagyta a szemüvegét, a telefonját is nehezen tudja kezelni. Legutolsó
információt Flóra-hegyről kapjuk. Onnan még tovább ment. Igen lassan haladt, a kimerültség jeleit
mutatva. A gond valószínűleg akkor következett be, amikor a mögötte jövő négy utolsó túrázó is
lehagyta, mivel jeleket nem nézett, csak ment a többiek után. Ancsáék kocsijába ülünk, és elindulunk
megkeresni, menet közben telefonon tartjuk a kapcsolatot. Egy támpontunk van: egy piros sáv jelzést
lát, és egy magaslesnél van. Van egy sejtésem merre térhetett le. A megszikkadt hát úttal ellentétben, a
Nyim patak völgyében erőteljes dagonyák terpeszkednek az úton. Csúszkálunk, elakadunk. A terepváltó
felől gyanús, kattogó hangok. Lekanyarodunk a piros sávon arra, amerre gondolom, hogy letérhetett,
de nem találjuk sehol. Kiszállok a kocsiból és gyalog följebb megyek a hegyen, hogy legyen térerőm. Feri
dudál párat, és a néni mondja, hogy hallja a kürt hangját. Párszor fölverjük még az erdő csöndjét. A
hölgy erre bocsánatot kér, a hangot a telefonon keresztül hallja. Próbálok még információt kicsikarni
belőle, de semmi olyat nem tud mondani, amivel be tudnám azonosítani a helyét. Egy közös pont van, a
tavak. Remélem, arra gondol, amelyikre mi is. Mondom neki menjen le oda. Két tó van egymás fölött,
mi ahhoz megyünk, amelyikben van víz. Várunk tíz percet, mami sehol. Elunom a várakozást és
elhatározom, hogy gyalog lemegyek a másik, leengedett vizű tóhoz. Jó egy kilométert gyalogolok,
amikor a piros sáv fordulója előtt végre feltűnik a távolban a hölgy. Integetünk egymásnak. Hogy
hogyan keveredett a sárga sávra, Nyim irányába, rejtély. Teljesen zavarodott és fáradt, látszik rajta a
nagy megkönnyebbülés. Hogy fel tudjam hívni Ancsáékat, fel kell mennem a domboldalon térerőért.
Mivel ők sem ismerősek a terepen, nekik is el kell magyaráznom, merre jöjjenek. Közben Nyíri Zoliék
telefonálnak, mikor megyünk már fölszedni őket. Mondjuk, megvan a néni, mindjárt odaérünk. A
kocsiban kiderül, hogy merre tévedt el. Nem a sárga sávon jött fel a kereszthez, hanem ellenkező
irányba indult, föl Kási vár felé. Elment egészen az erdő széléig, a sorompóig. Alant két kilométerre
Bábonymegyer. Ha megemlíti a sorompót, egyből tudtam volna, hol van.
Az iskolában már csak néhányan pakolásznak. Az egész napos pörgéstől kimerült vagyok, nem maradok
segíteni. Árpi Andrásék pincéjénél vendégeskedik, ki tudja mikor ér le a hegyről.
Szóval rezgett az a bizonyos léc, de a lélekjelenlétünknek köszönhetően fönt maradt. Sajnos idén nem
tudtam maradéktalanul élvezni a túrát, kis híján rémálomba fordultak az események. Ennyi nevező
éppen elég is volt mára. Már látom, jövőre miken kell változtatnom. A nyomtatásra különös figyelmet
kell szentelnem. A matrica beragasztása megszűnik, helyette pecsételünk. Kétszáz főig jópofa, ennyi
embernél már nagy sorok alakulnak ki, sokat kell várakozni. A poros, zsíros füzetekre sem ragad jól a
levonó. A nevezési lapokra a túrázó fogja ráírni, hányadik alkalommal van itt. Már így is vagy két órát
vett igénybe, csak a Tökölő okleveleinek kitöltése, a lista átnézése miatt. A szalagozásra pedig ki kell
találnom valamit. A célban kérdezgettük a löszölőket, mit szólnának jövőre egy hosszabb távhoz. A
legtöbbjüknek tetszett az ötlet. Sőt, már készpénznek veszik a dolgot, úgyhogy jövőre Megalöszölő…
Persze volt némi pozitívum is: A debütáló festett jelzések jól szerepeltek. A fém iránytáblákat külön
dicséret illette. Az útvonalban való változtatásokat „törzsvendégeink” külön megjegyezték. Alapjában
véve mindenki elégedett volt. Sokan jelezték, hogy jövőre is eljönnek.
Általánosságban elmondható, hogy a harmadik rendezésünk is jól sikerült. A túrákra legkésőbb
nevezőknek lehetett némileg rossz érzésük, technikai gondjaink miatt. A célban megkérdeztük a
Löszölőre nevezőket, hogy mit szólnának egy hosszabb, 50 km-es távhoz. Körülbelül harmincan
mondták, hogy megpróbálnák végigjárni. Tehát 2010-ben Megalöszölő.